"People
of different religions and cultures live side by side in almost every part of
the world, and most of us have overlapping identities which unite us with very
different groups. We can love what we are, without hating what – and who – we
are not. We can thrive in our own tradition, even as we learn from others, and
come to respect their teachings." - Kofi
Annan, Former Secretary-General of the United Nations
Setiap tahun Borneo
Hornbill Festival (BHF) akan mengambil tempat. Walaupun mengalami pelbagai kekangan,
namun BHF mampu dianjurkan dengan jayanya oleh Persatuan Warisan Sarawak Kuala
Lumpur dan Selangor. Formatnya juga
adalah berbeza jika dibandingkan dengan pertandingan ratu cantik (traditional oriented beauty pageant) yang sedia ada
di Malaysia. Pada ketika ini, ramai peserta akan memperaga pakaian tradisi
mengikut etnik dan kebudayaan masing-masing. Apa yang menariknya, saban tahun
kita akan berpeluang melihat pakaian yang jarang dan unik diperaga di pentas BHF berbanding di mana-mana pentas pertandingan ratu cantik di Malaysia. Bukanlah bermaksud BHF ialah medan alternatif untuk baju-baju
'jarang/unik' tersebut dipertonton kepada khalayak ramai, tetapi ia adalah merupakan
platform terbaik untuk memperkenal kepelbagaian pakaian tradisi yang ada di
Sabah dan Sarawak. Saya bergegang teguh kepada prinsip biodiversiti kebudayaan
(cultural biodiversity) dimana setiap pakaian tradisi perlu diberikan peluang dan
ruang yang sama rata untuk diangkat dan diperlihat kepada orang ramai bagi tujuan pengetahuan
dan 'ingatan' agar ia akan dapat terus dipelihara (dan kekal asli). Ketika blog ini ditulis, saya membayangkan ramai orang Malaysia Timur sedang mempersiapkan diri dengan pakaian tradisi masing-masing untuk dibawa ke pertandingan pada edisi tahun hadapan! Mungkin ada yang sedang 'mengorek' sejarah lampau, berjalan ke hulu ke hilir mencari maklumat dan saya percaya ada di antara mereka yang telah pun mempunyai sepasang pakaian tradisi yang menanti masa untuk 'dieksploitasi!' Mungkin juga, kan? Setiap kali sesudah selesai pertandingan ini, pelbagai 'cakap-cakap' akan muncul. 'Mesyuarat tingkap,' 'sesi menganyam ketupat,' 'forum tidak rasmi,' dan macam-macam lagi akan wujud bagi tujuan membincangkan pakaian yang telah diperagakan. Masing-masing akan muncul dengan idea, fakta, dan buah fikiran yang tersendiri. Tidak kurang juga yang akan 'menghentam' ibarat mereka adalah 'pakar' dalam hal-ehwal tradisi (agak keras bunyinya, sorry!) Menarik, bukan? Tapi, bagi saya ada positifnya perkara ini wujud. Ia mampu meneruskan keberlangsungan pertandingan BHF. Kenapa tidak? Orang ramai akan sering berbual mengenai perkara yang sama (sesudah selesai acara) dan mungkin akan berterusan sehingga ke edisi yang seterusnya! Pendek kata, cerita BHF tidak akan tamat begitu sahaja kerana ada sahaja topik berkaitan yang dibincangkan dan ini mampu menarik lebih ramai orang untuk 'sedar' akan kewujudan BHF. Ini dari sudut positif. Kalau yang negatif - jangan difikirkan. Tidak mendatangkan apa-apa kebaikan kepada kita semua. Sejarah saya bersama BHF tidaklah lama. Boleh dikatakan baru sahaja 3 tahun (secara tidak rasmi) terlibat dengan BHF. Bermula sebagai fotografer 'bidan terjun,' dan yang akhirnya dijemput sebagai salah seorang juri pada tahun ini. Oleh hal yang demikian, mungkin apa sahaja yang saya tulis dan upload di sini hanya mengambilkira pengalaman yang saya ada selama lebih kurang tiga tahun saja. Untuk bacaan lanjut, boleh klik DI SINI. Jadi, apakah keunikan yang dimaksudkan, mari kita sama-sama lihat gambar-gambar yang diambil dari tahun 2011 - 2013 ini.
I would love to see these traditional
attire, in the next BHF edition.
The Gana’
Indigenous cultural heritage of the Interior of Sabah, Malaysia is one of the
richest Borneo native cultural heritages in this part of the world. This
particular indigenous tribe of interior whose ancestors existed over two
thousand years ago in the deep interior jungles of the tropical island of
Borneo. Until the present days, the Gana’ communities have been classified
either as Dusunic or, paitanic race in Sabah. Some claimed that Gana’ tribes
had similarity to the Murut tribes as evidence from their traditional costumes
and headhunting practice in the olden days as well as their social communal
lives. Many of them are now referred to as ‘Dusun-Gana’, mainly located in the
interior of Sabah, Malaysia, particularly in Bingkor, Apin-Apin, Keningau
District, Tenom, Beaufort, Sepitang, Menumbok and the remote areas of the
interior districts. The traditional costumes of the Gana’ tribes are very
colorful with beautiful hand-made embroidery of stylized aboriginal artistic
motifs, bright colorful patterns of leech-like, zig-zag, shapes of leaves and
abstract art of human-like designs on the textile costumes. The head-dress for
both male and female consists of beautiful, colorful motifs and colorful
features. Usually peacock neck feathers are worn by the Gana’ tribes during
ritual, and ceremonial. The warriors dressed in leopard skins and furs of wild
animal slain in the jungles. The Gana’ warriors carried a long sword with a
handle filled with human hair slain from their enemies during the days of the
headhunting in the jungles of Borneo. There is some similarity with the Murut
traditional costume but the Gana’ traditional costume is original and unique in
its own ways. However, these two indigenous tribes probably had interacted in
social and marriage lives in the past.
Notes:
Traditional costume of Murut Gana ethnic for the male and female. Have anyone
notice that leopard/cheetah skin motifs?
Murut Baukan. Though all Murut
sub-ethnics share similar culture, they can look very different from one
another.
Murut Nabai. The Paluan, Nabai, Gana and
Baukan sub-ethnics live in Keningau, Sook and Bingkor along the shores of the
Pegalan River.
Dusun Tombonuo ethnic of Pitas district,
Sabah. On the right - colourful headgear of Dusun Tombonuo girls.
Photo Credit:
(3) My Sabah
(4) Nunong Tindin
1 comment:
The search for uniqueness starts from inside. Be creative and ready to explore deeper and deeper.
Post a Comment