Saturday, July 20, 2013

Our traditional costumes, through my amateur lense (Part I)

Kopiranggayan do kosuabon.

Ketika entry ini ditulis, pelbagai yang bermain di fikiran. Bagaimana harus memulakan, bagaimana harus mengakhirinya dan yang paling penting lagi bagaimana harus menjadikannya agar lebih minat dan mudah untuk dibaca oleh pembaca-pembaca budiman di luar sana.

Seriously, this is the toughest part. Since the invention of Internet, the social media sector has been jam-packed with people from all over the world writing to express themselves and in the hope of drawing attention to their cause. With their being so many writers out there, it is by no doubt difficult to attract readers. Why is someone going to read your blog over all the others? 

Kenapa?

Tapi, kata orang, kalau sudah rezeki macam begitu, jangan pula disalahkan takdir. Ini baru blog, belum lagi hal-hal lain. Bukan, begitu? Something to ponder, which means something to think about when you are not really busy or want to kill some time.

Bah, mari kita mulakan.

Kali ini cheritanya lebih menjurus kepada pakaian tradisi etnik-etnik yang terdapat di Negeri Bumi Kenyalang, Sarawak. Merujuk kepada tulisan saya yang lepas (article 1, article 2), memang tidak dapat dinafikan bahawa saya amat tertarik dengan keunikan dan kecantikan pakaian tradisional yang terdapat di negeri ini. Mungkin bolehlah dikatakan bahawa tidak jauh bezanya pakaian tradisional di negeri kelahiran saya, Sabah, berbanding yang wujud di negeri Sarawak. Namun, jawapan saya yang paling jujur dari hati (oh, hati!), ada bezanya. Jauh perbezaan? Dekat perbezaan? Terpulang kepada penilaian masing-masing. Penilaian saya? You tell me.

Minat dalam bidang fotografi telah banyak menghubungkan saya dengan adat dan kebudayaan yang dimiliki oleh etnik di negeri Sabah dan Sarawak. Aspek pakaian tradisional adalah yang paling utama. Sarawak, the largest state in Malaysia with many ethnic groups, we are able to see the variety of  traditional clothing lines, immeasurable amount. It is often seen at the Orang Ulu, Iban, Bidayuh (and many others) using a variety of designs and motifs, hand woven cloth, feathers, beads and et cetera.

For a non-Sarawakian (like me), Sarawak Cultural Village is the right place to go and witness the highlights when visiting this unique village in Kuching, Sarawak. Originally animist followers, most of the indigenous people are now Christians or Muslims and are found not only in Sarawak, but  also throughout the entire Borneo Island. 

Jadi, antara semua pakaian tradisi yang terdapat di negeri Sarawak, yang mana satu menjadi pilihan kalbu? Sejujurnya, buat masa ini sukar untuk saya ungkapkan. Honestly, very hard. Tapi, kalau sudah lama, dan menjadi arif tentang pemakaian tradisional ini (ceh, gitu!), mungkin agak mudah untuk saya berikan jawapannya.

Jika ingin melihat dengan lebih dekat pakaian tradisi yang ada, anda semua sangat digalakkan untuk berkunjung ke negeri Sarawak. Bukan setakat melihat, mana tau untung badan boleh mencuba sendiri dengan memakainya hatta memiliki terus pakaian tersebut (kenalah beli, bukan free, babe!). Tetapi, kalau tidak berkesempatan, ada alternatif lain.

Borneo Hornbill Festival, one of the best alternative ideas.

Borneo Hornbill Festival pada mulanya digelar sebagai Hornbill Festival pada 2008 dan ia telah dijadikan platform untuk mengetengahkan tarian tradisional dari negeri Sarawak.  Setahun selepas itu, buat pertama kalinya pertandingan untuk mencari Kumang dan Keling diadakan. Pelbagai cabaran telah ditempuhi oleh para penganjur bagi memartabatkan nilai-nilai kebudayaan di negeri Sabah dan Sarawak. Dan pada tahun ini (2013),  dengan mengambilkira semua aspek, Borneo Hornbill Festival telah dilaksanakan dengan 'bahagianya'. Kenapa pilih perkataan bahagia? Simply said, daripada kesusahan yang ditempuhi lahirlah kebahagiaan.

Setiap tahun, pada penghujung bulan Jun dan seawal bulan Julai, pastikan jadual harian anda tidak dipenuhi dengan aktiviti yang bukan-bukan, kerana pada masa inilah Borneo Hornbill Festival akan mengambil tempat. This is the best and perfect time for you to witness the cultural biodiversity that we inherited for hundreds and thousands of year, and can only be found in Borneo Island. Yes..BORNEO ISLAND, no other place!

Rakan penulis blog saya, Veeky dan Paren, boleh dijadikan panduan untuk mencari pelbagai maklumat tentang pakaian tradisi etnik negeri Sarawak. Rajin-rajinlah berkunjung ke blog mereka kerana pelbagai info boleh didapati. Melalui blog mereka juga anda akan mendapati link untuk ke capaian informasi yang lebih meluas. 

Satu hari nanti saya berharap akan mempunyai peluang untuk memakai pakaian tersebut. Tapi yang pasti, badan mau kasi tough dulu, barulah nampak macam pendekar santubong. Oohhaa! Enjoy these captured moments.
One of my sentimental favorite during closed door judging. My instinct says, "He is one of a few contestants who can deliver beyond my expectation." He does have great body posture, good knowledge about his root and culture, and he can actually dance! Couldn't ask for me. But, it all comes down to luck. I say, "rezeki belum ada." Please join again, next year. You are too good to be ignored. 




My bet for "Best in Traditional Attire, Kumang Iban Category." If such award exist last year (2012), I will vote for this rare and authentic attire.

Sweet and lovely face. She was the winner for Orang Ulu Category, Borneo Hornbill Festival 2012.


Bidayuh ethnic traditional attire.
Winner Keling Category, Borneo Hornbill Festival 2012.
Second Runner-up, Keling Category, Borneo Hornbill Festival 2012.
Orang Ulu ethnic traditional attire.


First Runner-up, Keling Category, Borneo Hornbill Festival 2012.
Sarawak ethnic princess. Look at the traditional attires!
Keling winner, Borneo Hornbill Festival 2011.




Thank you abundantly, palad-palad ku jumoyu nantanan, terima kasih.

No comments: